نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
710
-
الف
+

جشنواره ملی «صد گل چکن» در تاجیکستان برگزار می شود

جشنواره ملی «صد گل چکن» با هدف احیای سنت های ملی تاجیکستان در دوشنبه  برگزار می شود.

به گزارش آی فیلم 2، موسسه دولتی فرهنگ و اوقات فراغت «آهرون» در دوشنبه تاجیکستان فردا مصادف با 16 ثور (اردیبهشت) میزبان جشنواره ملی «صد گل چکن» خواهد بود.

کمیته امور زنان و خانواده جمهوری تاجیکستان اعلام کرد: این جشنواره با هدف احیای سنت های ملی تاجیکستان، هنر چکن دوزی، گلدوزی نقش دار، سوزن دوزی و انواع نقش های ملی برگزار می شود.

«چکن» و «چکن دوزی»، یکی از نمادهای هنرهای‌دستی از نوع گل‌دوزی است. همچنین چکن، به نوعی لباس زنانه نیز اطلاق می‌گردد.

چکن دوزی

باستان شناسان تاجیک معتقدند که چکن از انواع پوشش آریایی های باستان است که بیش از سه هزار سال قدمت دارد. مردم شناسان حفظ این هنر باستانی را امری بدیهی می دانند. زیرا چکن که در مناطق مختلف تاجیکستان بیشتر به حیث گل دوزی معروف است، عالم افسانه و رویا و اساطير و آیینهای باستانی آریایی ها را در خود نهفته است.

نقش های متنوعی در چکن استفاده می‌شود، که مهمترینِ آن دایره‌ خورشید (شمسه) و گل های همیشه سبز، است. از دیگر نقوشِ چکن می‌توان به: گُلِ‌انار، بادامک، لاله، ریحان، تاج‌خروسی، دُم‌طاووس، ماه و ستاره اشاره داشت.

استفاده از این اشکال و تکرار و ترکیب بندی و فراوانی بعضی از نقوش در یک پرده و یا لباس زنانه، در مناطق مختلف تاجیکستان متفاوت است. از این رو چکن در تاجیکستان بسیار متنوع می باشد.

معمولا چکن را روی پارچه سرخ کار می‌کنند، با این حال پارچه های زرد رنگ و سفیدرنگ و سیاه نیز می‌تواند زمینه نقوش چکن قرار گیرد.

صد گل چکن

رنگین ترین آنها چکن منطقه «کولاب» در جنوب تاجیکستان است که بیشتر جلب توجه می کند. رنگ نخ گلدوزی با توجه به رنگ زمینه آن انتخاب می شود. سه رنگ سفید و سرخ و زرد در این میانه جایگاه ویژه ای دارند.

دختران در جنوب تاجیکستان نزد مادر و خواهران خود از سن 12-10 سالگی آموزش چکن دوزی می بینند و در پارچه هایی به اندازه دستمال، نقش های مختلف را گلدوزی می کنند تا بعدها در تهیه جهیزیه عروسی برای خود سهم گیرند. در بسیاری از مناطق تاجیکستان دختران، برای جشن عروسی خود چادر دیواری (پرده حجله)، پیراهن چکن، چادر و ... می دوزند.

پیراهن چکن اکنون از محبوب ترین پوشش های ملی زنان تاجیکستان است و به ویژه در جشن های ملی آن را بیشتر می توان دید. در منطقه کولاب در روزهای نوروز، جوانان با کلاه های گرد چکن (تاقی گلدوزی) و دختران با پیراهن های چکن به جشن ها و مهمانی های این عید ملی مى روند.

م ا / ح ح

نظر شما
ارسال نظر